maandag, oktober 17, 2005

Modelwoning

Zondag ging ik zoals gewoonlijk, als het weer het toelaat, een stukje fietsen. Het was een mooie najaarsdag en dat wilden wij nog even waarnemen om er op uit te trekken.
Mijn man stelt meestal de route samen. Hij weet overal goed de weg en ik volg hem blindelings! Soms fiets ik gedachteloos voor hem, wachtend op zijn aanwijzingen: "rechts, oversteken, linksaf, tunnel in. Veelal heb ik deze ritjes al eerder gemaakt, herken ze ook wel, maar ga ik met een vriendin fietsen, moet ik goed uit mijn geheugen putten of een route beschrijving meenemen voor de zekerheid. Hij is mijn gids en ik vind dat wel makkelijk.
De aanloop route ging via een woonwijk in aanbouw, Roomburg. Onze oudste zoon gaat er in het voorjaar 2006 wonen met zijn gezin. Zijn moderne woning komt langs een laantje waar we tot vorig jaar dikwijls met plezier langs fietsten, landelijk, een oude boerderij, slootje, wat volkstuinen en een paar grazende paardjes op een stukje weiland. De oude boerderij wordt gerestaureerd, maar staat toch wat verloren tussen al het nieuwbouwgeweld. De huizen die gereed zijn worden waarschijnlijk bewoond door jonge gezinnen, tenminste zo te zien aan de kinderen die hier ongestoord ravotten op de bouwplaats. Ook honden kunnen zich uitleven op de enorme zandhopen. Die moeten "inklinken" volgens mijn man, daarna kan er op gebouwd worden.
Er staan ook 3 reusachtige woontorens, 10 verdiepingen hoog. Die zijn voornamelijk voor de senioren, zoals wij. Het is momenteel trendy: huis verkopen en naar een gerieflijk appartement, alles gelijkvloers, zonnig, mooi uitzicht over het water! Ook wij zijn niet ongevoelig voor trends en hebben het eerlijk gezegd ook al eens overwogen. Nieuwbouw, mooi uitzicht, geen achterstallig onderhoud, geen parkeerproblemen, kortom een nieuwe start!
Bij een van de ingangen onder het appartement zien we veel mensen naar binnen gaan, we zien een affiche op de deur MODELWONING! Zullen we eens binnen kijken, zeggen we tegen elkaar. We stappen in de lift waar nog 4 leeftijdgenoten staan, die ons amicaal groeten: misschien zien ze ons wel zitten als buren!!!
De woning is op de 4e verdieping, alle deuren staan uitnodigend open. De modern ingerichte kamers zijn ruim en zeer licht. Een perfect geklede heer, duidelijk een makelaar, staat glimlachend in de open keuken, voor hem ligt een waaier van prachtige folders waarin de appartementen aangeprezen worden. In de woonkamer staan wat montere senioren geboeid te luisteren naar een jonge vrouw met diep uitgesneden decolleté en een zeer kort rokje, waarschijnlijk een vrouwelijke collega van de makelaar! Dat is wat anders dan een naar after shave ruikende kerel in 3-delig grijs, zullen de mannelijke aspirant kopers denken!
Ook wij bekijken alle ruimtes, de badkamer, met 2 wastafels, 3 slaapkamers, een enorme hal, jeetje wat groot allemaal. Ik wil hier weg, het lijkt wel een hotel suite uit een film, dit is veel meer werk als die oude tent van ons!
Mijn man wil nog even naar de hoogste verdieping voor het uitzicht! Hij doet maar, ik ga naar beneden. Als ik naar buiten wil is de deur geblokkeerd, Spaans benauwd krijg ik het ervan. Na wat wanhopig gemor opent de deur zich vanzelf weer en glip ik naar buiten. Mijn man is enthousiast over het "geweldige uitzicht" over de nieuwbouw en een klein stukje van het water. We gaan fijn de fietstocht afmaken (40 km)!!!

Geen opmerkingen: