dinsdag, maart 11, 2008

Gezellig etentje!

Lekker etentje ! 10 maart 2008
Gister zijn mijn man en ik "lekker"gaan eten! Met lekker eten bedoel ik in een "gewoon"restauant. Hij heeft een andere mening: "lekker"eten is voor hem Chinees of Thais. Het laatste vind ik ook heerlijk, maar Chinees eten we al jaren, praktisch elke zondag, dat is niet bijzonder meer. Nico stapt dan rond 7 uur op mijn damesfiets met zijtassen om zich naar de Chinees in onze straat te begeven, zodra hij daar binnenstapt weet de Chinese juffrouw al wat hij wil bestellen, krabbelt dat op een briefje en schuift dit onder het luikje naar de keuken. Meestal is hij binnen een kwartier alweer thuis met een bak vol Oosterse smikkel. Hij geniet ervan, altijd weer, ik niet meer zo. De laatste tijd haalt hij dan ook een 1-persoons portie voor hem zelf en ik eet een broodje kaas of haal een patatje bij de Smikkelshop om de hoek.
Maar gister was het anders: eind vorig jaar heeft Nico afscheid genomen van zijn parttime vrachtwagenchauffeurbaan en kreeg naast een Gouden Handdruk…..ook een dinerbon van 100 euro, te besteden bij de Hollandsche Tuyn. De bon was handmatig geschreven in hetzelfde handschrift als op de menukaart .
Om 7 uur had ik een tafeltje besproken in de niet-roken afdeling, wel zo prettig nu onze huiskamer na 2 dagen luchten…. Niet meer stonk door onze rokende gasten op vrijdagavond j.l., de verjaardag van Nico.
Ik vind het een leuk intiem restaurant, niet spierwit geverfd, geen blank houten tafels met wit damast gedekt , maar gewoon, bruine tafels en stoelen, en vloer , groen, houten lambrisering , een klein lopertje over de tafel met een kandelaar + brandende kaars. Sfeervol en warm.
De niet-roken afdeling ligt in een laag gedeelte met uitzicht op de Oude Rijn, het was echter praktisch donker buiten en het goot van de regen. Bovendien ben ik onderhand wel "uitgekeken" op de Oude Rijn, maar dit terzijde!
Er waren 4 tafels: 1 was bezet door 6 stellen en 1 tafel met 1 stel. Allen van onze leeftijd, senioren dus, daar zit het geld voor dit soort etentjes.
Wij namen plaats tegenover elkaar; ik met mijn rug tegen de lambrisering en uitzicht op de overigen gasten. Niet alleen uitzicht, maar ook kon ik flarden van hun gesprek opvangen, omdat ze nogal luid spraken. En dat is ongelukkig voor mij! Ik ga dan die mensen gade slaan, luisteren waar ze het over hebben , dat kan makkelijk want de gesprekstof tussen mij en Nico is niet meer zo uitvoerig op zulke momenten! En… het duurde even voordat de bediening kwam opnemen.
De man met het hoogste woord was opticien, begreep ik ,zijn gezelschap was dan ook voorzien van een modieuze bril, waarschijnlijk uit zijn zaak! Wel dure brillen, dat vond ie zelf ook. Was ik helemaal met hem eens…met een fokkie van 960 euri op mijn neus……en ik kan nog niet goed zien!!!
De menukaart kon ik wel lezen, en op de prijzen hoefde ik niet te letten, kon dan ook een lekker wijntje kiezen, want dat vind ik meestal heftig duur in een restaurant. Ga dan vergelijken met een fles Pampas van de Digros……. Ik ben ook geen "echte" wijnkenner natuurlijk~! Mijn lieverd houdt het bij een pilsje en aan het eind van het diner, een jonkie (of nog een paar….)
We kozen, na enig wikken en wegen, iets heel lekkers uit en zo smaakte het ook.
Inmiddels waren aan de tafel naast ons 2 goed verzorgde dames komen zitten, je kon zien dat ze beiden dezelfde kapper hadden en rode Dior lipstick. Nu had mijn man goed uitzicht en hij genoot daar ook van, alleen hij luistert niet waar ze het over hebben, ik wel. Even later kwamen de 2 bijbehorende mannen binnen, die waren "opgebrand" zoals ze luid meedeelde aan de dames, na de koopzondag in een Herenmodezaak. Ze waren gekleed alsof ze daar werkzaam waren en goede korting kregen op blazers en ribbroeken……Totdat een van die mannen over zijn Universitaire opleiding begon en er nog steeds moeite mee had dat zijn vader hem niet waardeerde….ook niet na aanschaf van een dure zeilboot waarin hij zelfs niet wilde meevaren….
Dat zat hem toch dwars…. De dames spraken daarover hun verbazing uit: "echt niet"? Wat vreselijk" ……
Ik werd nu heel erg benieuwd wat de dames voor opleiding hadden????? Zo te zien waren het meisjes van "gewone" afkomst die nu meelifte op het succesvolle baantje van hun man?vriend??? En als ik ergens jeuk van krijg is het van dit soort vrouwen, bah!
Ik heb niet meer geluisterd, ben lekker gaan eten en genieten. Heerlijk, was het en zo gezellig op zondagavond met mijn Nico zonder Universitaire opleiding! Maar wel een fijn cadeau deze dinerbon, als dank voor zijn chauffeursdiensten op een vrachtwagen van een bouwbedrijf. Daar geniet ik toch mooi van mee!!!!

Geen opmerkingen: