vrijdag, augustus 09, 2002

Ergernissen

Als je zolang samen bent met dezelfde partner (zoals ik) krijg je over en weer irritatie van dingen die de ander doet. Mijn zoon zei eens, toen zijn vader nogal luidruchtig iets zat te eten en ik al bedenkelijk keek, “vroeger dacht je: wat zit hij smakelijk te eten en nu denk je: smak niet zo! En dat is de spijker op de kop slaan!
Al is het echt waar dat ik me niet zo snel meer erger aan dingen die hij doet. Ik kan er goed mee leven. Laatst hadden we een discussie met een goede vriend over dat soort zaken. Zijn vrouw rookt als een schoorsteen en bij elke sigaret die zij opsteekt, geeft hij commentaar. Desondanks rookt zij gewoon door ook al begrijpt zijn argumenten. Mijn man concludeerde dat het ook helemaal verkeerd werkt die opmerkingen: “laat ze toch gewoon roken”!
Ik zelf rook niet, maar ben dol op kauwgum! Je zou het ook een soort verslaving kunnen noemen. Hij vindt dat verschrikkelijk. Ik moet toegeven dat ik het ook geen prettig gezicht vind van een ander, maar toch: ik kan het niet laten. Hij maakt daar regelmatig stekelige opmerkingen over, het liefst in gezelschap zoals op dat moment!
Fout dus: laat mij gewoon kauwen! Bovendien is het niet zo slecht voor de gezondheid als roken.
Maar waarom ben ik niet bereid om simpele dingen te laten, waarvan je weet dat de ander zich daaraan ergert? Daar heb ik geen antwoord op!

Geen opmerkingen: