donderdag, mei 11, 2006

JALOERS

Vanmiddag zat ik heerlijk op mijn terrasje aan het water, kopje thee, leuk boekje. Onder de parasol want ik kan er niet meer tegen om in de langdurig in de felle zon te zitten. Het was een drukte van jewelste met varen. Meest van die glanzende sloepen. Het lijkt wel alsof ze cadeau gegeven worden bij 6 flessen wijn. Stilletjes zit ik me dan af te vragen “waar ze het van doen”! Die bootjes kosten een vermogen weet ik. We zijn ooit tijdens een fietstocht binnen gestapt bij een jachtwerf waar ze die glanzende “kijk-mij-eens-“ boten verkopen. Gedesillusioneerd kwamen wij naar buiten. Nee, dat zit er voor ons niet in. Tenzij we de hypotheek flink verhogen. Mijn echtgenoot heeft daarna een rode 1-persoons kano gekocht.
De man in die zaak probeerde mij nog te overtuigen dat ik het ook moest proberen, zodat hij een 2-persoons exemplaar kon slijten, maar hij heeft me niet kunnen overtuigen.
Opeens voelde ik toch een soort van jaloezie opkomen naar die mensen die met zo’n sloep varen. Eerlijk gezegd kreeg ik een beetje de pest in dat ik me daar zit te vergapen aan al die lui in hun elegante merkboot met mooie kussens, opgedoft, gebruind, leuke outfit, picknick mandje, flesje wijn in de koeler. Vrolijk lachend en wuivend vanuit hun boot naar mij op mijn Leen Bakker design tuinstoel met kussens uit een aanbieding van de Aldi.
Tegelijkertijd hoor ik een stemmetje zeggen dat ik me niet moet aanstellen als een jaloers kreng: ik ben gezond, we wonen leuk, om bruin te worden neem ik gewoon een zonnebankje en mijn witte wijn pak ik zo uit de koelkast en vrolijk gezelschap kan ik op elk moment zoeken in mijn eigen kennissenkring.
Maar eerlijk is eerlijk soms ben ik gewoon jaloers: op jonge vrolijke meiden, op super slanke vrouwen van mijn leeftijd, op vrouwen met een attente man die alleen aandacht voor haar heeft, op vrouwen die erg sportief zijn, de vrouw op yoga die de Kameel” zo makkelijk doet, op vrouwen die zomaar alleen op reis gaan, vrouwen die gezellig winkelen met hun dochter, op creatieve vrouwen, op vrouwen die altijd vrolijk zijn, op zelfverzekerde vrouwen die alles durven…. Jeetje allemaal vrouwen!

Mijn overpeinzingen worden verstoord door het geluid van (alweer) een sloep met dit keer 3 schattige kleine meisjes die met opa en oma smullen van een Mc Donalds maaltijd. Ze leggen de boot even aan de kant om de kleinste te helpen met de inhoud van de milkshake die tussen haar zwemvestje dreigt te verdwijnen.
Als ze doorvaren zwaaien de kindjes naar me en oma kijkt zo trots als een pauw.

Alweer een vrouw waar ik jaloers op ben!

Geen opmerkingen: