dinsdag, mei 28, 2002

Kapper

Gisteravond is het weer gebeurd. Mijn haar geknipt. ’s Avonds ja, ik heb een vriendin die ik al jaren ken en al jaren in het kappersvak zit. In de tijd dat er weinig kapsters leuk konden “opsteken” werd zij mij via via aanbevolen en zo is het altijd gebleven. Ze deed mijn haar, dat van mijn man (toen hij nog een volle haardos had) en verfde zelfs zijn snor! Later knipte ze ook de kinderschaar. Jarenlang tot volle tevredenheid.
Haar man werd ingezet voor de verbouwingen bij ons, dus we werden zoals het heet vrienden. En dat zijn we gebleven. Nou denk ik bij vrienden niet meer direct aan dit stel, maar goed! De kinderen haakten een voor een af , de man werd kaal en de snor blijft grijs, dus er valt alleen nog aan mij wat eer te behalen. En ik ben een lastige klant want ze wil nu zoals de meeste kapsters, graag knippen en je een modieus hoofd aanmeten. Ze ergert zich vreselijk aan het met een “klem” opgestoken haar van mij. Zegt dat ook als ik haar soms tegenkom. Ze vindt het zonde van mij ,dat ik er met zo’n “gereformeerd” hoofd bijloop.

Mijn lieve echtgenoot wil me blijven zien als het meisje met het lange blonde engelenhaar, maar nu wel opgestoken en liefst de grijze haren niet weggeverfd, vroeger moest het los, en omdat ik hem niet altijd wil teleurstellen doe ik dat ook met regelmaat. Maar dan opeens ben ik het zat! Maandag stond ik in de lift naar de 16e etage en daarin zit een enorme spiegel. Ik stond alleen in die lift en zag mezelf met dat haar! Vreselijk, ik voelde me opeens een soort ouderling van de Reformatorische kerk die nog wat huisbezoeken moest afleggen. Dus ik heb dadelijk, op mijn werk, de kapster gebeld.

Nu heeft ze zich , met mijn goedkeuren, kunnen uitleven. Ik ben tevreden, het geeft een heerlijk opgeruimd gevoel zo’n kort koppie. En gemakkelijk in onderhoud met de naderende zomer. En altijd komplimenten van anderen.
Maar bij thuiskomt: niet “het zit leuk”, staat je goed! Slechts het commentaar:
Ik vind lang haar toch leuker!!
Tja…..!

Geen opmerkingen: